Nye møder skaber nye muligheder

I anledning af den kommende kulturuge har vi talt med to aktører, der tidligt meldte sig som deltagere. Læs her, hvorfor de to forskellige deltagere hver især har valgt at bidrage til projektet.

Klaus Buus, forhandler af Peugeot og Citroën i Aars

Spørgsmål:
Hvad fik dig til at sige ja til at afholde et arrangement med eksperimenterende madkunst og en strygerkvartet i dine udstillingslokaler?
Klaus Buus:
Jeg tror, at kunsten kan være med til, at jeg kan møde kunderne på en lidt anden måde, end når de kommer i vores butik udelukkende for at se på biler. Jeg tror, at uanset om det er biler, man er ude at kigge efter, så vil man, som kunde, ofte gerne have en anden oplevelse end lige det med sig hjem.

Og jo mere vi kan flette kulturen ind i sådan nogle ting, jo mere tilfredse, tror jeg kunderne er. Jo flere oplevelser en virksomhed har at byde på, jo tættere forhold får man til sine kunder. Kunsten kan være med til at give mig kant som bilforhandler. Og det drejer sig jo i sidste ende også om branding.

“Jo flere oplevelser en virksomhed har at byde på, jo tættere forhold får man til sine kunder. Kunsten kan være med til at give mig kant som bilforhandler.” 

Spørgsmål:
Kulturugen opfordrer erhvervs- og kulturlivet til at mødes. Tror du, at det kan være med til at tiltrække nye medarbejdere til virksomhederne?
Klaus Buus:
Det tror jeg bestemt. I de her tider, hvor mange erhverv oplever en god vækst, så kan det være svært at tiltrække medarbejdere. Det at vi er åbne for at lukke kulturen ind, kan få nogen til at tænke, at vi er lidt anderledes og interessante her hos os. Jeg tror ikke, at lønnen i sig selv er altafgørende, når vi skal tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Den er selvfølgelig vigtig. Men det er også vigtigt, at man har nogle ting sammen. Har et sammenhold på arbejdspladsen. Det er jo mange timer, man som kolleger er sammen i løbet af en uge. Der har kunst og kultur på arbejdspladsen også en rolle at spille.

Spørgsmål:
Ser du mødet med kunsten som en investering? Kan det betale sig?
Klaus Buus:
Det er nok svært at måle, men sjovt nok, så er det første kunderne snakker om, efter at de har været med til et arrangement, ikke biler. Det første de siger, er: ”Tak for sidst. Det var hyggeligt. Det vil vi gerne møde op til en anden gang, hvis du arrangerer noget”. Og så kommer de først bagefter frem til, at vi da for øvrigt også lige skal have kigget på det der bilværk. Og så synes jeg jo, at det er lykkedes det hele.

Karen Pihlkjær, formand for Folkevirke i Vesthimmerland

Spørgsmål:
Folkevirke var en af de første kulturaktører, der bød ind med arrangementer til forårets kulturuge. Hvad fik jer til at springe ud i det nye projekt?
Karen Pihlkjær:
Tre af os fra Folkevirke var til stede i Musikhus ALFA, da Bo Jacobsen fra biblioteket nævnte, at man arbejdede på en kulturuge. Vi sagde med det samme, at Folkevirke ville være med, for det var en spændende ny måde at profilere os på.

Spørgsmål:
Hvad skal Folkevirkes arrangementer – særligt i Kulturugen – bidrage med?
Karen Pihlkjær:
Folkevirkes oplysningsarbejde skal give borgerne i Vesthimmerland lyst til at gøre en forskel. Vi vil ud af de vante rammer, vi vil ud over nogle ramper.

“Jeg synes, at kulturugen er et imponerende initiativ, og jeg håber, at det kan blive en tradition. “

Folkevirke har ansvar for social, kulturel og tværpolitisk oplysning. Det er et formål, man kan være stolt over, og vi mener, at det harmonerer med kulturugen. Jeg synes, at kulturugen er et imponerende initiativ, og jeg håber, at det kan blive en tradition. Vi føler et ansvar for at byde ind, når kommunen gør noget så spændende og går ud over de sædvanlige rammer.
Vore arrangementer bygger på idéen om, at man helst ikke skal være den samme person, når man er taget fra et arrangement, som da man kom. Folkevirkes møder er ikke bare underholdning, men skal give stof til eftertanke. Man bliver klædt på til at tage del i samfundsdebatten. Det er det, folkevirke er. Der er mening i det, både for os og for fællesskabet.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *